15 lipca 2022

Czy pompowtryski mogą stukać podczas jazdy?

Czy pompowtryski mogą stukać podczas jazdy?
Czy pompowtryski mogą stukać podczas jazdy?

Jeśli dojdzie do uszkodzenia pompowtryskiwaczy, mogą wystąpić objawy w postaci głośniejszej pracy tych podzespołów, czyli tzw. spalanie stukowe/detonacyjne, mogące przypominać stukanie tych elementów. Natomiast przyczyną powstania tej awarii jest przekroczenie zbyt dużej ilości oleju napędowego w dawce wtryskiwanego paliwa. Jest to bardzo poważny rodzaj zjawiska, który prowadzi do obciążeń tych elementów mechanicznych i termicznych w postaci pęknięć tłoka, jego głowicy, przegrzania się końcówek oraz wybicia gniazd pod zaworkiem, natomiast zdarza się to bardzo rzadko. Ponadto niezależnie od przyczyny powstania tej usterki, powinniśmy zlecić badanie diagnostyczne tych podzespołów, specjalistycznemu serwisowi, który poradzi sobie z ich sprawdzeniem oraz naprawą. Warto wiedzieć, że elementy te można regenerować w pełni, poza wyjątkiem stanowiącym piezoelektryczne pompowtryski najnowszej generacji. Tak, więc należy szukać profesjonalnego serwisu ASO, zajmującego się ich regeneracją oraz naprawą.

Pompowtryskiwacze w silnikach Diesla. Objawy awarii. - Uszkodzony pompowtrysk objawy

W silnikach wysokoprężnych Diesla stosowano pompowtryskiwacze, które produkowane od 1998 roku. Od kilku lat zostały zastąpione wtryskiwaczami Common Rail, ponieważ nie spełniały aktualnych norm spalania. Jeśli dojdzie do uszkodzenia tych podzespołów, mogą wystąpić objawy takie jak problem z uruchomieniem silnika oraz brak możliwości uzyskania wyższych obrotów. Ponadto może dojść do kopcenia na czarno ( zarówno na ciepłym, jak i na zimnym silniku), gasnąć na biegu jałowym, a także zauważysz nierównomierną pracę jednostki napędowej. Silnik może wykazywać głośniejszą pracę, szarpać i zużywać większą ilość oleju silnikowego.

1.Sprawdzenie stanu pompowtryskiwaczy w silniku TDI - Jak sprawdzić który pompowtrysk jest uszkodzony

Aby móc sprawdzić, który pompowtrysk w silniku TDI uległ uszkodzeniu, należy wykonać wnikliwą diagnostykę na stole probierczym w autoryzowanym serwisie samochodowym. Ponadto w takim serwisie mamy możliwość podjęcia dalszych kroków w celu naprawy tego podzespołu przy wykorzystaniu specjalistycznych urządzeń i umiejętności doświadczonych fachowców.

Sprawdzenie stanu pompowtryskiwaczy w silniku TDI
Sprawdzenie stanu pompowtryskiwaczy w silniku TDI

2.VW Passat B6 1.9TDI 105KM - Zapowietrzenie układu paliwowego objawy

Jeżeli w naszym Passacie z silnikiem 1.9 TDI dojdzie do usterki związanej z zapowietrzeniem układu paliwowego, to przyczyną jest brak oleju paliwowego w układzie, czyli doszło do zassania powietrza. Natomiast za brak paliwa w układzie może być odpowiedzialny sterownik, który nie wysłał informacji dotyczącej dostarczenia oleju napędowego. Objawami tej usterki jest: spadek mocy pojazdu, szarpanie silnika i słabe przyśpieszenie. Ponadto mocno zapowietrzony układ może sprawić, że uruchomienie auta będzie niemożliwe.