21 lutego 2022

Czy wtryski hałasują?

Czy wtryski hałasują?
Czy wtryski hałasują?

Wtryskiwacze, które działają bez wad nie generują objawów takich, jak hałas – stukanie, klepanie czy klekotanie. Irytująca oraz głośna praca wtrysków może wskazywać na ich uszkodzenie, najczęściej są to: zabrudzenia, zaklejenia zanieczyszczeniami oraz zużycie eksploatacyjne uszczelnień. Funkcjonowanie wtryskiwaczy, które odbywa się według rekomendacji producentów i wytycznych to stosunkowo proste manewry, polegające na przekazaniu i rozpyleniu odpowiednio określonych dawek oleju napędowego. System Common Rail wykorzystuje zasadę dwóch pomp paliwa oraz szyny, do której są podłączone wtryskiwacze. Dlatego proces dostarczania paliwa przebiega w szybki sposób – wysokociśnieniowa pompa tłoczy paliwo do listwy, a następnie mają miejsce 3 fazy wtrysku oleju napędowego.

Klekotanie wtryskiwaczy Common Rail, Bosch i Delphi - Klekoczące wtryskiwacze Diesel

Wtryskiwacz, który klekota, najczęściej jest po prostu zużyty eksploatacyjnie. Równie popularnym uszkodzeniem jest utrata precyzji dawkowania, wtedy mówi się o lejącym wtryskiwaczu. Wtryski ulegają uszkodzeniu, ponieważ w trakcie pracy silnika zbierają się w nich osady i nagary. Z racji tego, że cała aparatura jest precyzyjna, to nawet niewielka ilość złogów może zakłócić prawidłowy przepływ oleju napędowego. Skutkuje to tym, że silnik zaczyna kopcić, wzrasta spalanie, ograniczona jest moc, a do tego pojawia się charakterystyczne stukanie, które może występować szczególnie silnie na zimnym silniku.

1. Stukające wtryski, głośna praca wtryskiwaczy - Jak sprawdzić który wtrysk stuka,

Jeżeli w samochodzie usłyszymy dźwięk stukających wtrysków, powinno to nas zaniepokoić, ponieważ sprawne wtryskiwacze Common Rail w trakcie pracy nie powinny wydawać żadnych dźwięków. Odgłosy takie, jak stukanie lub klekotanie wtrysków, które ujawniają się szczególnie w okresach zimowych, wskazywać mogą na usterkę tych podzespołów lub układu wtryskowego, dlatego nie powinno się ignorować takiego problemu. Przyczyną głośnej pracy wtryskiwaczy jest osad z nagaru i sadzy lub innego rodzaju zanieczyszczenia, które gromadzą się na częściach wtryskiwacza i utrudniają jego poprawną pracę. Jeśli mamy do czynienia z tego typu awarią, najlepiej udać się serwisu w celu rzetelnej diagnostyki.

2. Hałasują wtryski? - Uszkodzony wtryskiwacz objawy Diesel

Awarię wtryskiwacza najczęściej poznamy po: większej emisji spalin, nieprawidłowej pracy silnika szczególnie przy niskich obrotach i biegu jałowym, ale także podczas przyspieszania. Jednakże wśród najczęstszych objawów wskazującego na uszkodzony wtrysk wymienimy to, że silnik nie chce zapalać. Innym charakterystycznym objawem jest nierówna praca silnika, która zwykle wynika z braku zapłonu na jednym lub większej liczbie cylindrów.
Zdiagnozowanie wtrysków, które są uszkodzone, to nie lada wyzwanie, ponieważ objawy ich awarii są bardzo podobne do usterek innych zespołów i podzespołów jednostki napędowej danego pojazdu.

3. Głośna praca wtryskiwaczy gdy zimno - Klekotanie wtryskiwaczy

Klekotanie wtrysków jest objawem świadczącym o zaburzeniu jego funkcjonowania, jednakże zwykle wszystkie charakterystyczne dźwięki, których źródłem są wtryskiwacze, nie są normalnym zjawiskiem. Zdarza się też tak, że wtryskiwacz stuka na zimnym silniku oraz odczuwalne są charakterystyczne drgania.

Głośna praca wtryskiwaczy gdy zimno
Głośna praca wtryskiwaczy gdy zimno

Warto wiedzieć, że głośna praca wtryskiwaczy jest wynikiem uszkodzenia, do którego doszło w jego obrębie. Nie jest to jedynym objawem nieprawidłowości w układzie, ponieważ równocześnie będziemy mogli zaobserwować trudności w uruchomieniu pojazdu, a także wyraźnie zmniejszone osiągi przy jednoczesnym większym zużyciu paliwa. Kolejnym znakiem świadczącym o niesprawności wtrysków jest paląca się kontrolka „Check engine”, którą nie sposób przeoczyć.