
Działanie pompy wysokiego ciśnienia można podzielić na dwie zasadnicze funkcje. Pierwsza z nich polega na wtłoczeniu paliwa do cylindrów, które jest pobierane za pomocą pompy wstępnej. Druga zaś polega na odpowiednim wytwarzaniu końcowego wysokiego ciśnienia w postaci sprężonego paliwa, które jest potrzebne do zasilenia wtryskiwaczy za pośrednictwem wspólnej szyny. Zaawansowany poziom technologii i elektroniczny system sterowania pozwala na to, że mgła paliwowa jest podawana w bardzo szybki sposób i zajmuje jej to kilka milisekund. Dodatkowo, możliwe jest dość precyzyjne dozowanie dawki paliwa, ponieważ jej ilość jest obliczana elektronicznie i dzieli się na kilka mniejszych części, tak aby nie przedostała się do cylindrów silnika naraz. Natomiast proces spalania przebiega sprawnie poprzez odpowiednie formy rozpylania paliwa, a regulacja kąta wyprzedzenia zapłonu i ciśnienia wtrysku jest o wiele bardziej precyzyjna. W efekcie działanie pompy Common Rail przekłada się na obniżoną emisję spalin do atmosfery oraz pozwala zmniejszyć poziom hałasu.
Pompy wysokiego ciśnienia: co zrobić, gdy pompa już nie działa? - Uszkodzona pompa wysokiego ciśnienia objawy
W przypadku uszkodzonej pompy wysokiego ciśnienia możemy spodziewać się wystąpienia objawów takich, jak: brak mocy w górnym zakresie obrotów silnika, nierówna praca silnika na biegu jałowym, pojawienie się problemów z uruchomieniem silnika pojazdu lub jego wyłączenie podczas jazdy, wyciek paliwa. W przypadku pojawienia się tych symptomów należy je jak najszybciej dokładnie zweryfikować poprzez wykonanie profesjonalnej diagnostyki w serwisie samochodowym. Mając kompletną diagnostykę pojazdu, wskazującą na uszkodzenie pompy Common Rail, możemy przystąpić do jej naprawy, regeneracji. Pamiętajmy, że podejmując jak najszybsze kroki, w celu wychwycenia tej usterki unikniemy dalszych poważniejszych uszkodzeń jednostki napędowej pojazdu.
1.Jak działają pompy wysokiego ciśnienia Common Rail? - Pompa wysokiego ciśnienia budowa
W układach zasilanych przez pompę wysokiego ciśnienia Common rail najczęściej wykorzystywaną konstrukcją jest ta wyprodukowana przez markę Bosch. Budowa tej pompy jest wielotłoczkowa, czyli na jej korpusie są rozmieszczone cylindry, w których pracują trzy tłoczki co 120 stopni. Napędzana jest wałkiem z krzywkami. Oczywiście na przestrzeni czasu budowa pompy została zmodyfikowana, przez co regulacja ciśnienia uległa zmianie. Regulacja dawki w obwodzie wysokiego ciśnienia nie jest już uwarunkowana od zaworu wysokiego ciśnienia, tylko do jej wyregulowania dochodzi po stronie zasysania.

2.Awarie systemu Common Rail - co może się popsuć? - Jak sprawdzić pompę wysokiego ciśnienia
Sprawdzenie pompy wysokiego ciśnienia, rozpoczyna się po wykonaniu wstępnej diagnostyki, która polega na obejrzeniu stopnia zużycia poszczególnych elementów. Następnie konieczne jest wyjęcie pompy i rozłożenie jej na poszczególne elementy, a to pozwoli na dokładniejszą ocenę wzrokową wszystkich części. Jeśli wewnątrz pompy znajdziemy zanieczyszczenia w formie opiłków, może to świadczyć o złej jakości tankowanego paliwa, a efektem takiego działania jest niesprawna pompa wtryskowa i inne podzespoły układu paliwowego. Niestety jest to najczęstsza przyczyna uszkodzeń i wystąpienia awarii w silniku pojazdu. Jeżeli nasza pompa jest czysta, należy przeprowadzić testy wysoko i nisko ciśnieniowe, które pozwolą potwierdzić potencjalne uszkodzenie pompy i wskażą przyczynę jej powstania. Ponadto, warto wiedzieć, że prawidłową ocenę stanu pompy może nam zagwarantować tylko autoryzowany serwis, który posiada wykwalifikowaną kadrę serwisantów.