23 czerwca 2022

Jak działa pompa wysokiego ciśnienia?

Jak działa pompa wysokiego ciśnienia?
Jak działa pompa wysokiego ciśnienia?

Działanie pompy wysokiego ciśnienia można podzielić na dwie zasadnicze funkcje. Pierwsza z nich polega na wtłoczeniu paliwa do cylindrów, które jest pobierane za pomocą pompy wstępnej. Druga zaś polega na odpowiednim wytwarzaniu końcowego wysokiego ciśnienia w postaci sprężonego paliwa, które jest potrzebne do zasilenia wtryskiwaczy za pośrednictwem wspólnej szyny. Zaawansowany poziom technologii i elektroniczny system sterowania pozwala na to, że mgła paliwowa jest podawana w bardzo szybki sposób i zajmuje jej to kilka milisekund. Dodatkowo, możliwe jest dość precyzyjne dozowanie dawki paliwa, ponieważ jej ilość jest obliczana elektronicznie i dzieli się na kilka mniejszych części, tak aby nie przedostała się do cylindrów silnika naraz. Natomiast proces spalania przebiega sprawnie poprzez odpowiednie formy rozpylania paliwa, a regulacja kąta wyprzedzenia zapłonu i ciśnienia wtrysku jest o wiele bardziej precyzyjna. W efekcie działanie pompy Common Rail przekłada się na obniżoną emisję spalin do atmosfery oraz pozwala zmniejszyć poziom hałasu.

Pompy wysokiego ciśnienia: co zrobić, gdy pompa już nie działa? - Uszkodzona pompa wysokiego ciśnienia objawy

W przypadku uszkodzonej pompy wysokiego ciśnienia możemy spodziewać się wystąpienia objawów takich, jak: brak mocy w górnym zakresie obrotów silnika, nierówna praca silnika na biegu jałowym, pojawienie się problemów z uruchomieniem silnika pojazdu lub jego wyłączenie podczas jazdy, wyciek paliwa. W przypadku pojawienia się tych symptomów należy je jak najszybciej dokładnie zweryfikować poprzez wykonanie profesjonalnej diagnostyki w serwisie samochodowym. Mając kompletną diagnostykę pojazdu, wskazującą na uszkodzenie pompy Common Rail, możemy przystąpić do jej naprawy, regeneracji. Pamiętajmy, że podejmując jak najszybsze kroki, w celu wychwycenia tej usterki unikniemy dalszych poważniejszych uszkodzeń jednostki napędowej pojazdu.

1.Jak działają pompy wysokiego ciśnienia Common Rail? - Pompa wysokiego ciśnienia budowa

W układach zasilanych przez pompę wysokiego ciśnienia Common rail najczęściej wykorzystywaną konstrukcją jest ta wyprodukowana przez markę Bosch. Budowa tej pompy jest wielotłoczkowa, czyli na jej korpusie są rozmieszczone cylindry, w których pracują trzy tłoczki co 120 stopni. Napędzana jest wałkiem z krzywkami. Oczywiście na przestrzeni czasu budowa pompy została zmodyfikowana, przez co regulacja ciśnienia uległa zmianie. Regulacja dawki w obwodzie wysokiego ciśnienia nie jest już uwarunkowana od zaworu wysokiego ciśnienia, tylko do jej wyregulowania dochodzi po stronie zasysania.

Jak działają pompy wysokiego ciśnienia Common Rail?
Jak działają pompy wysokiego ciśnienia Common Rail?

2.Awarie systemu Common Rail - co może się popsuć? - Jak sprawdzić pompę wysokiego ciśnienia

Sprawdzenie pompy wysokiego ciśnienia, rozpoczyna się po wykonaniu wstępnej diagnostyki, która polega na obejrzeniu stopnia zużycia poszczególnych elementów. Następnie konieczne jest wyjęcie pompy i rozłożenie jej na poszczególne elementy, a to pozwoli na dokładniejszą ocenę wzrokową wszystkich części. Jeśli wewnątrz pompy znajdziemy zanieczyszczenia w formie opiłków, może to świadczyć o złej jakości tankowanego paliwa, a efektem takiego działania jest niesprawna pompa wtryskowa i inne podzespoły układu paliwowego. Niestety jest to najczęstsza przyczyna uszkodzeń i wystąpienia awarii w silniku pojazdu. Jeżeli nasza pompa jest czysta, należy przeprowadzić testy wysoko i nisko ciśnieniowe, które pozwolą potwierdzić potencjalne uszkodzenie pompy i wskażą przyczynę jej powstania. Ponadto, warto wiedzieć, że prawidłową ocenę stanu pompy może nam zagwarantować tylko autoryzowany serwis, który posiada wykwalifikowaną kadrę serwisantów.