23 czerwca 2022

Jak odróżnić w dieslu pompowtryski od wtryskiwaczy?

 Jak odróżnić w dieslu pompowtryski od wtryskiwaczy?
 Jak odróżnić w dieslu pompowtryski od wtryskiwaczy?

Aby odróżnić pompowtryskiwacze od wtrysków Common Rail, trzeba wiedzieć, że różnią się budową, specyfikacją oraz sposobem wtryskiwanego paliwa przez dany element wtryskowy. W przypadku pompowtryskiwacza łączy on w sobie funkcje pompy, jak i wtryskiwacza, dzięki czemu pojazd zyskuje wysokie osiągi przy niedużym zużyciu paliwa. W przypadku pompowtryskiwaczy każdy z wtrysków pracuje oddzielnie, tłocząc i rozpylając paliwo. Dlatego też w układzie tym ciśnienie narasta gwałtownie i powoduje hałas (pojazd pracuje głośniej). Natomiast wtryski Common rail są zamontowane na wspólnej listwie paliwowej (szyna common rail). Zasada ich działania w odróżnieniu od pompowtrysków polega na tym, że paliwo ze zbiornika podawane jest przez pompę elektryczną, filtr paliwa i następnie trafia do pompy wysokiego ciśnienia, a ta z kolei spręża olej napędowy i trafia do listwy zasilającej wtryskiwacz. W tym układzie wtrysków paliwo jest dostarczane pod bardzo dużym ciśnieniem, a wtryski sterowane są przez komputer, który we właściwym momencie otwiera elektromagnetyczne zawory i rozpyla paliwo w komorze spalania.

Układy wtryskowe w dieslach. Konstrukcja, zalety i wady - Pompowtryski a wtryski

Jeśli chodzi o wady pompowtryskiwaczy, to wśród nich można wymienić: ich twardą i głośną pracę, występowanie problemów z uzyskaniem norm Euro V i wyższych (dot. jakości emisji spalin), skomplikowaną konstrukcję głowicy silnika, gdyż pompowtryskiwacz powinien posiadać napęd mechaniczny tłoczka iglicy. Natomiast ich zaletą jest: brak przewodów wysokiego ciśnienia, dużo wyższe ciśnienie wtrysku, nie występują zjawiska związane z podciekaniem wtrysków. Odnośnie rodzaju wtrysków w układzie common rail posiadają szereg zalet takich, jak: mniejsza hałaśliwość, równa i stabilna praca, niska emisja spalin, bardziej miękka praca, lepsze spalanie paliwa oraz możliwość utrzymania stałego ciśnienia, niezależnie od obrotów silnika. Co do wad tego rodzaju wtrysków, należy stwierdzić, że przez ich precyzyjną konstrukcję są bardzo wrażliwe na zanieczyszczenia, które są obecne w oleju napędowym gorszej jakości. A to z kolei przekłada się na ich uszkodzenia (zapychają się otworki wtryskiwaczy, które powodują niszczenie powierzchni pompy) i występowanie niepokojących objawów w pojeździe.

1.Pompowtryskiwacze w silnikach Diesla. Sposób naprawy - Pompowtryski w jakich silnikach

Jak wiadomo pompowtryski, nie są już produkowane, jednak można przywrócić im całkowitą sprawność poprzez ich naprawę, która polega na przeprowadzeniu ich czyszczenia w profesjonalnym i autoryzowanym serwisie. Przebieg takiego czyszczenia polega na: demontażu pompowtrysku, rozebraniu go na części, wykonaniu czyszczenia termochemicznego lub ultradźwiękami, badaniu pod mikroskopem cyfrowym, ponownego montażu, wykonaniu testów przelewowych, testu na stole probierczym EPS, instalacji w silniku pojazdu, ustawieniu kąta wtrysku oraz zakodowaniu.

Pompowtryskiwacze w silnikach Diesla. Sposób naprawy
Pompowtryskiwacze w silnikach Diesla. Sposób naprawy

2.Jakie są objawy zużytego pompowtryskiwacza ? - Pompowtryski objawy

Objawy jakie, mogą wystąpić w przypadku zużytego lub uszkodzonego pompowtrysku, są typowe w układzie paliwowym i jest to np. utrata mocy, dymienie z wydechu, wzrost spalania, nagłe gaśnięcie auta czy też problem z jego uruchomieniem. Wszystkie te objawy wskazują na uszkodzenie podzespołów w układzie zasilających silnik pojazdu.